Kuma Words 14
Kuma Words 14

In collaboration with the University of Canberra and the University of Tokyo, we built a pavilion called NAMAKO on a lake island in the center of Canberra.
This was my first visit to the capital city of Australia, and it made me think about how we should deal with cities and urban planning.
In 1912, a competition was held to design the new capital. Marion and Walter Griffin, both pupils of Frank Lloyd Wright, claimed the 1st prize. With this in mind my visit to Canberra was even more worthwhile, since I could trace the ideas of Wright – someone who frequently appears in this newsletter – in various places around the city.
It is often pointed out that the urban planning for the 21st Century favored a linear pattern organized along an axis. This can be observed in Kenzo Tange’s plan for Brasilia for example, and is a reflection of the high economic growth of the period, wherein it was assumed that future expansion of the city could endlessly flow along this axis. Before arriving in Canberra, I expected to see another axis-centered city, but instead found that the city was formed in a triangle. It was a common theme among Wright, Buckminster Fuller, and Louis Kahn to try to transcend the axis and western classicism through the use of the triangle. Thus Canberra also belongs to this diagram, and I felt close to it because one of KKAA’s principles is to make use of the diagonal line rather than relying on the single axis.
In the Canberra triangle, the most important architecture would be the house of parliament by Romaldo Giurgola (1988). However, it looked rather out of place to me, on the foundations of Wright, Fuller, and Kahn, because of its heavy 80’s atmosphere.
For me, the most interesting building was the Aboriginal Tent Embassy, which occupies an area in front of the parliament. I walked around the site where tents and barracks have been assembled, but my company from Canberra University weren’t impressed by my exploration. As they explained, the Embassy was an unsafe area and even locals like themselves wouldn’t normally venture.
I’ve once talked about my field trip to the sub-Saharan desert where I learned that smiling faces may be welcomed and accepted by all sorts of people. I took the same approach with a step into the Embassy. One of the Aboriginals invited me to a ceremony of bathing in smoke of tree leaves. I found the ritual was surprisingly similar to Japanese Matsuri.

オーストラリアの首都、キャンベラの中心にある湖の島に、キャンベラ大学と東京大学で協働して、NAMAKOというパビリオンを建てた。
初めて訪れたキャンベラで、都市について、都市計画について、あれこれと考えた。
1912年に実施された新首都のコンペで一等をとったグリフィン夫妻は、このニュースレターでもたびたび登場する、フランク・ロイド・ライトの弟子であり、それを知って観光すると、キャンベラの中に様々なライトのアイデアが垣間見えておもしろかった。20世紀の新都市計画は、ブラジリアで丹下の建築計画でも、基本的には軸をベースにするリニアなパターンを好んだ。なぜなら、同軸上に永遠に拡張していけるという高度成長的拡張指向が、そのベースにあったからである。行く前はキャンベラも「軸」かと思っていたのだが、実は三角であった。三角という幾何学を用いて、同じく軸的であった西欧古典主義を超えようとしたライト、フラー、カーンの系譜に、このキャンベラも位置していたのである。斜線を用いて、軸を超えようとするKKAAの哲学とも、響き合うものがあった。
ロマルド・ジョゴラ設計の国会議事堂(1988)は、この三角形の重要なポイントを占めるが、いかんせん、80年代の空気が強すぎて、ライト、フラー、カーンの流れから、浮いて見える。
一番面白かった建物は、旧国会議事堂前を占拠する、アボリジナル・エンバシーであった。テントとバラックが集合するこの場所に歩いていったら、同行のキャンベラ大学の先生達からあきれられた。あんな危ない場所、自分達は一度も近づいたことはないというのである。
アフリカのサハラ砂漠の集落調査の経験から、笑顔で近づけばどんな人でも受け入れてくれるとおもっている僕は、のうのうとこの「大使館」に踏み込み、アボリジニーから、木の葉の煙をあびる儀式に招かれた。この儀式、日本の祭りにすごく似ていた。