t-room
t-room
t-room
t-room
Venue: 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa / 1-2-1 Hirosaka Kanazawa-shi Ishikawa prefecture, Japan
2005.11.05 – 2006.03.05
Tea House
In creating his tearoom Taian, Sen no Rikyu employed coarse walls of earth with plentiful bits of fiber for plastering mixed in. The walls were antithetical in mood to the rigid formality of the shoin (study) style of architecture, dominant at that time. The corners of the walls, instead of forming right angles as might be expected, were rounded and exuded a supple, organic air, like a living thing.
I felt that I wanted this tearoom to be soft and supple, in a similar way, for in my mind the tearoom is a place antithetical in character to our rigid and highly regulated society. Instead of bits of fibers I have employed polyester mesh, and instead of earth, silicon, a material used in artificial skin. (Silicon is in fact created from a kind of earth). In form, it is not simply rounded but also moves in a soft, spongy way, like a living organism, through the entry and release of air. The purpose of this tearoom is to destroy the rigidity of architecture (society) and return to it the essential flexibility of living things.
会場: 金沢21世紀美術館 / 石川県金沢市広坂1-2-1
2005.11.05 – 2006.03.05
茶室
千利休は待庵にスサのたくさんはいった粗い土壁を用いた。当時の支配的建築様式である書院造りの無味乾燥でかたくるしい雰囲気に対するアンチテーゼがその土壁であった。直角であるはずの土壁の入り隅は丸められ生き物のようなやわらかさをたたえていた。同じようにして、この茶室もやさしく、やわらかくありたいと思った。茶室とはかたくるしく規則正しい社会に対するアンチテーゼの場であると考えたからである。ここではスサの代わりにポリエステルのメッシュを用い、土のかわりに人工皮膚の素材であるシリコンを用いた。 (実はシリコンもある種の土から作られる。) 形状はただ丸いだけではなく、空気の出し入れによって生き物のようにブヨブヨと動くのである。かたくるしい建築 (社会) を壊し、生命体の本来の柔軟性に回帰するのがこの茶室の目標である。