KKAA Newsletter #34 (March 29, 2024) See in English 日本語で見る

#34 September 25, 2020


2冊のKKAAの作品集が出版された。

一冊はカドカワからのTOKYO KUMA KENGOで、東京という都市にたつKKAAの作品を通じて、この東京という複雑な都市の、構造・歴史・文化を論じるという新しい試みである。建築を「ある場所」に設計するという行為は、その「ある場所」という彼女に、熱いラブレターを書く試みに似ている。そんな少しロマンチックなエッセイを、巻頭に書いてみた。東京にもいろいろな街があり、それぞれの街が、個性的な姿、性格をしている女性だというメタファーを想い付いて、書いたエッセイである。昔の恋のことを振り返るように、建物というラブレターを必死の想いで書き続けてきたそれぞれの時の、情熱的な自分のことを想い出したわけである。建築が場所へのラブレターだという論は、KKAAの建築の本質をついているようにも思う。

もう一冊の作品集は、GAからでた3冊目の作品集である。二川由夫さんが表紙のイメージとして選んだ東京大学のユビキタス研究所のファサード・ディテールは、確かに2013-2020という、この作品集がカバーする時代の空気を象徴するものかもしれない。それはコロナという大きなカタストロフの前の、繊細な時間であった。

Kengo Kuma © Onebeat Breakzenya

ProjectsSnowpeak Landstation Hakuba新しいアウトドアライフを提案するスノーピークと、長野県白馬村の地域おこしを目指し、ショップ、レストラン、カフェと屋外アクティビティを一体化した「野遊び」の拠点をつくった。敷地の森には木のトレーラーハウス「住箱」が設置され、キャンプやグランピングも楽しめる。 白馬三山のシルエットを意識した大屋根を作り、木の枝や雪の結晶をイメージし、ヒノキの小径木を用いた木組みをデザインした。タープに用いられるファブリックを使って空間を分節し、壁には皮付きの木ルーバーを並べ、室内にいながら「野遊び」を味わえる空間を作った。 Read More
Projects国立競技場大きなスタジアムを小径木の集合体としてデザインした。 ファサードを複層の庇の重なりとしてデザインし、それぞれの庇の軒下部分を小径木のルーバーで覆うことによって、日本の建築が守り伝えてきた軒下の美を現代にふさわしい表現にしようと試みた。 ルーバーは日本で最も多く流通している105mm角の杉材を3つ割りして用い、ルーバー同士のピッチを各方位で調整することによって、ルーバーの密度に変化をつけ、ヒューマンなリズムを軒裏につくろうと試みた。 屋根は鉄骨と中断面の集成材を組み合わせたトラス構造とし、木材の軸剛性を利用して、風や地震で生じる屋根トラスの変形を抑えた。 *not available for publication Read More
Projects1550 Alberni Street TowerThis is a high-rise condominium, located where Vancouver’s Coal Harbour District tapers north toward Stanley Park. We wanted to create a new kind of skyscraper not as an isolated object, but instead defined by strong relationships to its setting. We also wanted nature to be present throughout the ground floor. Here, an open-air moss-covered amphitheater invites people under a kigumi cloud for musical and theatrical performances, engaging the city with a natural place for cultural activity. The tower’s characteristic silhouette results from its response to the city and to the vast natural surroundings. Large, sweeping arcs carve the building volume according to view corridors of the adjacent buildings, toward the Harbour and the mountains beyond. These big scoops reveal the softer interiors of the building, yielding balconies throughout, and exposing the wood patterning beneath the eaves. Outdoor living is immediately accessible for each unit. Elsewhere, the harder vertical facades comprise units of glass, opaque aluminum and grille panels, reflecting and filtering the ever-changing Pacific Northwest light. It is a tall, distinctive presence on the skyline, but made of visibly smaller pieces. No two views of the building are the same, its shape elusive. Read More