Takanawa Gateway Station
高輪ゲートウェイ駅
Takanawa Gateway Station
高輪ゲートウェイ駅
2020.03
Station
3969.52 m2
A new station on the Yamanote Loop line in Tokyo will become its 30th. It will open at the same time as the 2020 Tokyo Olympics. The station name was chosen with the expectation that it will become a new sea and land gateway for Tokyo that is integrated with the “New Town” that is being developed on a 13 hectare site in front of the station.
A large membrane structure roof was placed over the town and station in order to provide a seamless connection between them. The membrane is supported by an Origami shaped frame that is made with steel beams and laminated Japanese cedar members.
Differing from conventional stations, the space on the inside of the station is a bright wide open space with a high ceiling. The combination of the wood frame and white membrane evokes an image of “shoji screens” in Japan that use Japanese handmade paper.
A traditional technique called “Yamato-bari” was used for the walls in which wooden boards are applied to give the wall an uneven surface. This created a warm space on a human scale that is not found in conventional stations.
Contractor:Obayashi Corporation+Tekken Corporation
Structure Engineer・MEP Engineer・Graphic:East Japan Railway Company + JR-East Design Corporation
Lighting Designer:LPA
© Photography by East Japan Railway Company
2020年3月
駅
3969.52 m2
東京の環状鉄道、山手線の新駅で、山手線30番目の駅となる。2020年のオリンピックにあわせて開業し、13haの駅前の敷地に計画が進められている「新しい街」と一体となって、東京の新しいゲート、海と陸とをつなぐ新しいゲートとなることが期待されてこの駅名となった。
街と駅とをシームレスにつなげることを目的として、駅の上に、膜構造の大屋根を架け、膜は鉄骨と杉の集成材で作られた折り紙形状のフレームで支えられている。
駅構内は、従来の駅と異なり、天井も高く明るく開放的な空間が出現した。木のフレームと白い膜の組み合わせは、和紙を用いた日本の「障子」を想起させるものとなった。
壁面には、木の板を凹凸をつけて貼る、「大和貼り」と呼ばれる伝統的技法が用いられ、それによって従来の駅舎にはないようなヒューマンスケールで暖かい空間が出現した。
施工:大林組+鉄建建設
構造・設備・サイン:東日本旅客鉄道株式会社+JR東日本設計
照明:ライティングプランナーアソシエイツ
© Photography by 東日本旅客鉄道株式会社