FRAC Marseille
マルセイユ現代美術センター
FRAC Marseille
マルセイユ現代美術センター
12/2012
Museum, Conference room, Housing, Document center, Office, Cafe
5,757 m2
France has a cultural policy called FRAC (Fonds Regional D’ Art Comtemporain: Regional Contemporary Art Collection) that was established in 1982 under which art facilities are being dispersed in the Provence Alpes Cote d’Azur (PACA) region of France. FRAC is a community-based organization created with the objective of nurturing young artists and the creation of new art. In accordance with FRAC philosophy, during the implementation of this plan, we strived to create architecture that is open to the local community rather than a traditional closed-off box-shaped art museum.
Located in the waterfront district of Marseille, the site has a characteristic triangular shape that is surrounded by two roads. Rather than have box-shaped display space that is closed off from the outside, we implemented a plan with display space where the building allows the streets to take on a three-dimensional shape and the three-dimensional streets are the display space. This represented an attempt to create communal corridors or alleys in the same manner as in the Unité d’habitation (1952) designed by Le Corbusier. We adopted a new concept of using spiral corridors as a three-dimensional expression of alleys. An open-air terrace in provided in one corner and the sides that face the streets, and the terrace itself was positioned as multi-purpose space that is used for the production of outdoor art, as display space and for a variety of gatherings and parties.
Enamel glass was used to cover the façade with shapes that look like a collection of particles in order to create a soft appearance. The enamel glass panels are all mounted at a slightly different angle, dispersing the strong light of the Mediterranean into fine particles. Le Corbusier attempted to solve the problem of light with Brise soleil by deflecting sunlight, but we attempted to solve this problem by using particles (panels). Creating an “Art museum without walls” is an idea that was proposed by André Malraux in 1947, and we attempted to add to this concept by using an “ambiguous façade”.
2012年12月
美術館 会議室 住居 オフィス カフェ
3895 m2
アートの地域分権を目的として、1982年に設立されたFRAC(FOND Regional D’ Art Comtemporain)のプロバンス、アルプス、コートダジュール地域での拠点施設。FRACは、若いアーティストの育成、新しいアートの創造を目的とする地域密着型の組織であり、本計画もFRACの理念に従い、従来の閉じた箱としての美術館に代わる、地域に開かれた建築をめざした。
敷地はマルセイユのウォーターフロント地区に位置し、2つの道路に囲まれて、三角形の特徴的な形状をしている。閉じた箱状の展示空間を作るのではなく、マルセイユ独特の狭い路地がそのまま立体化して、その立体化された道路そのものが、展示空間として使用できるという計画とした。コルビュジェはマルセイユのユニテ・ダビタシオン(1952)で同じように路地の共同化を試みた。われわれは、スパイラルという新しい概念を用いて、三次元の路地を表現しようと試みた。コーナー部分と、通り隣地に面して空中テラスを設け、テラスそのものが屋外アートの制作、展示、さまざまな会合、パーティにも使われる多目的空間と位置づけた。
外装には、エナメルガラスを用いて、粒子が集積したようなやわらかなファサードに挑戦した。エナメルガラスのパネルには、それぞれが微妙にことなる角度でとりつけられ、地中海の強い光を、細かい粒子へと分解する。コルビュジェは、プリーズソレイユで光の問題を解決しようと試みたが、われわれは粒子を用いてその問題を解決しようと試みた。「壁のない美術館」とはアントレ・マルローが1947年に提唱したアイディアだが、われわれはこの「あいまいなファサード」を用いてマルローの試みを継続しようとした。