KITHUL-AMI
KITHUL-AMI
KITHUL-AMI
KITHUL-AMI
2020.01-03
40m²
Pavilion
KKAA was asked to design a pavilion for the centenary celebration of Sri Lankan architect Geoffery Bawa’s birth. By using a local vine called Kithul, often used in Sri Lankan traditional craft, we tried to achieve the softness of Bawa’s architecture and showcase concretely the fact that his individuality is rooted in the nature and culture of Sri Lanka.
The pavilion is a hybrid structure of Kithul and steel mesh, providing a botanical materiality, while at the same time being very durable. Morphologically we avoided sharpness and rectilinearity as much as possible; instead we searched for an amorphous form in the language of a continuous ribbon. This yielded a gently centralized monument, surrounding and embracing the people inside. The geometry of the ribbon meets a fabrication constraint of a ‘single-curved surface’. Using physics-simulation software, this fluid and flexible 3D geometry is reverse-engineered from the pre-determined unrolled surface.
©Photography by Kengo Kuma and Associates
2020.01-03
40m²
パビリオン
スリランカの建築家、ジェフェリーバワ生誕100周年を記念するパビリオンのデザインを依頼された。現地で伝統工芸品に多く使われるキツルという蔓植物を用いて、バワの建築の持つやわらかさに迫りたいと考え、またスリランカの自然を代表する植物を用いることによって、スリランカの自然と文化からバワという個性が生まれたことを具体的に示したいと考えた。
製作においては、スチールメッシュとキツルとを組み合わせることで植物の質感を持ちながら耐久性のあるパビリオンを作ることができた。形態的には、鋭角的なもの、直線的なものを可能な限り遠ざけ、ひとつながりのリボンのような形状を用いて、ゆるやかな求心性を持つ、人を包み込むようなモニュメントを創造した。形態の決定に関しては、直線状の展開面とすることが施工上の前提条件となった。カンガルーという物理シュミレーションソフトを用い、メッシュをばねとして演算することで立体形状を逆算し、この流動的なしなやかな形態に到達した。
©Photography by Kengo Kuma and Associates